Ansøgninger skal beskrive projektet og hvorfor det menes omfattet af fondens formål. Endvidere skal ansøgningen indeholde oplysninger om økonomien i projektet, herunder egenfinansiering og evt. støtte opnået fra anden side.
Ansøgninger skal desuden indeholde oplysninger om ansøgerens CPR- eller CVR-nr.
Ansøgninger behandles normalt på møder i marts, juni, september og december.
Sendes til Ellehammerfonden, Lars Gudmand Pedersen, Brodersens Alle 4, 2900 Hellerup eller mail til mail@ellehammerfonden.dk
Ved behandlingen af ansøgninger indgår følgende forhold med forskellig vægt i bestyrelsens overvejelser af, om ansøgningen skal imødekommes eller afslås:
- er ansøgningen omfattet af Fondens formål
- hvor mange støtteværdige projekter er der i puljen
- kan ansøgningen medvirke til, at alle Fondens formål bliver tilgodeset
- er projektet, der ansøges om, på et (for) meget foreløbigt stade
- vil en hel/delvis imødekommelse af ansøgningen gøre en forskel for projektets fremdrift
- er der andre eksterne bidragydere
- hvor stor egenfinansiering/eget arbejde er der i projektet
- ser budgettet fornuftigt ud
- er driften økonomisk sikret
- gennemføres projektet i et frivilligt netværk
- er projektet innovativt (i ”Ellehammers ånd”)
- en prioritering i forhold til andre indkomne støtteværdige ansøgninger i året
- størrelsen af årets rådighedsbeløb
- vil en imødekommelse udbrede kendskabet til Fonden og der med betyde flere ansøgninger
- har ansøgeren opnået støtte indenfor de sidste 2-3 år
- kan projektet gennemføres og støtten dermed udbetales indenfor ca. 2 år,
- er projektet forankret i Danmark
- er ansøgningen fyldestgørende, så en beslutning kan træffes uden indhentning af yderligere oplysninger